Tuesday, January 8, 2013

GoPro-kamera

Andreas fick en GoPro kamera i födelsedagspresent och har filmat4 flitigt med den. Även en del bilder har tagits. Det blir rätt kul att ha med den ut i vattnet när vågorna är stora.
 på ko phangan hade vi riktigt stora vågor

Resan till Bangkok

I går, den 7:de jan, var det dags att lämna Koh Phangan för att ta oss till Bangkok innan hemresa den 10:e. Vi valde att ta nattåget från Surat Thani, en stad på fastlandet nära ön Ko Samui. Flyg hade varit ett alternativ men från ko samui hade flyget för oss gått på 4000 skr vilket är lite mastigt. Tåg kostade oss 750 kr i andra klass.

Resan började kl 10 från vårt resort på Koh Phangan på den riktigt sumpiga vägen över bergen till hamnstaden Thongsala. Båt sedan till Surat Thani på 2 timmar och sedan buss ytterligare 1,5 h. När vi var femte vid stationen hade vi tre timmar innan tåget skulle gå. Kändes lite smått jobbigt, helst i 30 graders värme. Men på något konstigt sätt verkar inte barnen bry sig. Vi slog oss ner på en uteservering och åt, tog en öl, åt igen och sen var det dags att gå till perrongen. Mio var riktigt spänd och uppspelt att få åka nattåget. Tänk att få sova i en säng på tåget! När tåget kom blev jag riktigt sugen på första klass, som har egen kupé à la svenska tåg, men dessa var slutsålda. I stället blev det öppen kupé som de bäddade åt oss vid kl nio. När vi kom på flyget var det fullt ös på killarna och jag och Andreas tittade på varandra och kände "hur ska det här gå?."

Men när vi bäddat upp la sig m&m i sängarna skavföttes och somnade ganska snart. Jag och J la oss i en och J somnade också ganska direkt. Sedan soc de hela natten. Är ju ganska rofyllt att sova på tåg!

Hoppade av tåget vid åtta på morgonen och tog taxi till hotellet. Bor precis vis sky train  några hundra meter från MBK och Siam Sqare.

I dag Ahl vi shoppat lite. De fick välja en leksak var och Max tog ett gossidjur och Mio valde ett Tomas metalltåg med kolvagn till. Vi blev nästan arga  Mio när han valde tomatsås, helst när den kostade dubbelt så mycket som hemma! Men att han blir glad är det viktigaste.

I morgon blir det lite sightseeing med bättre och liggande buddhan och något tempel. Sen vill jag att vi badar i poolen på eftermiddagen.

Vi får se vad vi orkar med i värmen :)

Sunday, January 6, 2013

Koh Phangan

På Koh Phangan Bodde vi i en tvårumsbungalow med stor altan med utsikt över havet. Detta var vårdat absolut enklaste boende under resan; ingen tv, ingen frys bara en säng och en garderob utan hyllplan. Ungefär den standarden vi är vana vid då vi reste utan barn. Men det var nog mest vi vuxna som blivit bekväma för barnen klagade inte! Mio tyckte att detta var det finaste boendet vi bott på.

Denna stranden besökte vi för 6 år sedan och vi föll för den lugna och otroligt vackra stranden. Vi sa att hit måste vi komma med barn någon gång :)  dock blev vi lite besvikna. Stranden hade ändrat sig en del påvrid av monsunen sa de som hade stället. Sedan i november är stranden smal och går ganska brant ner. Vågorna var riktigt höga så Mio ville inte bada och Max fick vi hålla i. Vågorna var ibland så stora så de kastande omkull en. Men Max bara skrattade! Besvikelsen över stranden plus att vi är ganska mätta på sol och bad gjorde att vi blev lite rastlösa och lite uttråkade. Vi kände mest att ska vi sitta av tiden tills vi får åka till BBK. Men vi har ändå haft det bra. Ätit gott på den mysiga restaurangen,badat, gungat på gungan och läst böcker. Vi hade tänkt hyra kajak eller åkt båt till andra stränder men de höga vågorna satte stopp för det. Men sista dagen tog vi bil till Bottle beach, en resa på en mycket dålig väg! Så kass! Bara det ett äventyr! Så semestern slutade i lite action iaf!

Sunday, December 30, 2012

Bad och dyk på Ko Tao

Nu har vi varit några dagar på Ko Tao och vi har gjort några dyk. Vi har gjort varsitt refreshdyk där man går igenom rutinerna och får visa att man klarar av att sitta på botten och fylla masken med vatten och sedan tömma den, plocka ut regulatorn ur munnen och sedan hämta upp den igen. Efter det så har vi gjort några fun dives. Andreas var ute på South West pinnacles häromdagen och lyckades se valhaj! Dock var det rätt dålig sikt men en skymt fick han! Runt fullmåne brukar det vara ganska mycket plankton i vattnet vilket ger dålig sikt men däremot lockar det fram valhajen som det stora att se här på Ko Tao.

När den andre är ute och dyker så får de andra underhålla sig bäst man kan. Dyker man på morgonen så går man hemifrån vid sju och hemma igen halv ett så det är inte så jobbigt.

Vi har kanonväder, VARMT och sol. Det måste vara en bit över 30 grader så det går nästan inte att vara ute mitt på dagen om man inte ligger i vattnet. Det skulle bli sämre väder i går och då tänkte vi passa på att upptäcka ön men några moln såg vi inte till! Men i morgon ska vi ta en tur till en ö strax utanför Ko Tao. Det är tre små öar som binds ihop av smala sandbankar. Riktigt paradiskänsla och jag hoppas det inte är för mycket folk.

I morgon är sista dagen på Ko Tao innan vi drar vidare till Ko Phangan som ligger söder om Ko Tao. Där stannar vi fem nätter innan vi drar vidare till Bangkok. Resan börjar alltså gå mot sitt slut men det ska vara fint väder resten av tiden så vi ska bara njuta och ta det lugnt.
 städkillarna
 fin kväll på stranden precis nedanför vårt rum
 j tröttnar och vill hem
 hej då!

restaurangen by night
 badkillen badar i det turkosvarma vattnet

Thursday, December 27, 2012

Halvvägs

Idag har vi halva tiden kvar på semestern och tänkte sammanfatta lite hur det har gått. Det går över förväntatan att resa med barnen. De är för det mesta positiva men det gäller att hela tiden sätta dem i fokus och då menar jag att se till att de är utvilade och har fått mat. Mat och sömn är a och o. Varje gång då vi har flyttat till nytt ställe vill de åka hem till Sverige. De vill vara kvar och inte alls se något nytt. Men så fort vi öppnar dörren till det nya boendet blir de eld och lågor och väljer sängar direkt och säger att de vill bo här läääänge!

Maten går sådär. På Ko Lanta åt Mio bara toast utan smör och pasta utan tomatsås. Men det funkar! Han åt säkert 3-4 tallrikar pasta om dagen så det gick ingen nöd på honom. Max åter nästan allt men har svårt att äta i värmen så han får någon välling mitt på dagen. J smakar mest på våran mat men det blir sällan en hel mättande portion. Så det blir mest välling.

Sömnen har funkat bra. De sover hela nätterna. J brukar vi lägga i vagnen vid sju så får någon av oss ta en tur på stranden. Sen ligger han i den med myggnät tills M och M har somnat framför en film, ca kl 9. Då kör vi in vagnen i rummet och lyfter över honom i sin säng när vi går och lägger oss. Mio vaknar nästan alltid först vi halv sju-sju och tycker det är morgon. Så då är det bara att gå upp! Vi äter nästan alltid frukost först av alla!

Det är ganska bekymmersfritt liv vi har här i Thailand. De största problemen är sanden som letar sig upp i sängen och myggen på altanen.

Vi har valt att bo på ställen med pool men egentligen tycker vi inte att de behövs. De badar lika gärna i havet och det är sååå tråkigt att sitta i barnpoolen i flera timmar! Det blir mycket mer passande vid poolen än på stranden. Vi har ju inte åkt hit för att bada i en pool! Har man små barn som J så är det så mycket enklare på stranden än att behöva gå bakom dem och passa så de inte ramlar i poolen.

Här på Ko Tao bor vi ganska nära flera fina stränder med gångavstånd så det räcker att gå till en annan strand genom "djungeln" för att fylla sitt dagsbehov av äventyr. Detta saknade vi lite på Ko Lanta då det var mycket längre till "utflykterna" plus att alla kompisar var vid poolen och då lite svårt att få med barnen på utflykter.

Nu ska vi försöka dyka lite och då får en av oss vara kvar och underhålla 3 barn vilket kan bli ganska påfrestande men belöningen blir ju en halvdag ute själv med dykning så vi ska nog klara av det!

Landat på kära Ko Tao

Nu har vi kommit till Ko Tao - denna underbara lilla ö på östkusten, norr om Ko Samui och Ko Phangan.

Resan hit började med att vi lämnade Ko Lanta på Annandagen vid halv tio med minibuss till Krabi flygplats. Resan gick ok fast Jack gillade inte åka bil och fick underhållas med chips hela resan. Flyget gick desto bättre men det var kanske för att det tog bara 45 min tills landning på Ko Samui kl 14.30.

Vi valde att inte fortsätta resan till Ko Tao samma dag utan övernattade på World resort på stranden Bophut. Jättemysigt resort men stranden och omgivningen har mycket att önska. Skitigt, knepigt folk och allmänt tråkigt. Tur att man inte hamnade där i en vecka! Kanske är Ko Samui bättre på andra ställen men vi blev inte speciellt tända på stället.

I dag gick båten kl 8 från Ko Samui mot Ko Tao. Strålande väder! Vi var framme vid halv elva där hotellet hämtade upp oss utan att vi bett om det. Ko Tao resort ligger på Chalok bay på södra ön och är underbart vackert! Resortet är kanon! Så mysigt och välskött. Vi bor i en bungalow precis vid vattnet och har havsutsikt från rummet. Stor fin altan med 3 olika sittplatser och panoramafönster ut mot bukten. Kan inte bo bättre. Vattnet är klart och den vita korallsanden så skön att gå på. Paradiset!

Vi var här för sex år sedan men då var vi här på sommaren och då är det lågvatten så stranden var inte bra att bada på men nu går vattnet ända upp till "muren" och sjunker ca 5 meter under dagen. Så nu är det perfekt att bada!

Idag har vi badat både i poolen, som blir ett vattenfall och utsikt mot havet, och i havet. Det är högsäsong nu men det är inte mycket folk. Vi bor lyxigt men det känns ändå lite backpacker. Perfekt!

A har även varit borta på Buddha View och fixat dykning. Vi tog våra advanced dykcert där så vi fick lite rabatt också. Stället såg tydligen ut som då och många arbetade kvar där sen sist. Så i morgon sticker A ut och dyker på eftermiddagen och dagen efter är det min tur.

A tog även en liten sväng i bukten och snorklade. Såg lite småfisk men det var inte så bra sikt och inga koraller. Men vi lär få se mer när vi dyker.

Just nu är A, M och M iväg och äter medan jag och J är kvar på rummet. J fick feber precis innan läggdags så han ligger helt utslagen i sin säng. Gissar att det var ACn på båten som ställde till det. ACn på Ko Samui var inte heller den bästa. Hoppas han är piggare i morgon.

Vårt boende

A på snorkeltur där vi ser vår bukt